Genealogische geschiedenis van het dorp Zuidland
Naam | Abraham Zoeteman | |
Geboorte | 15 mrt 1853 | Zuidland [1] |
Geslacht | Mannelijk | |
Overlijden | 13 feb 1929 | Rotterdam [2] |
Persoon-ID | I9185 | Zuidland Genealogie |
Laatst gewijzigd op | 31 dec 2014 |
Vader | Jan Zoeteman, geb. 11 dec 1810, Zuidland ovl. 25 aug 1869, Zuidland (Leeftijd 58 jaar) | |
Moeder | Jacomijntje Quispel, geb. 28 jun 1816, Zuidland ovl. 16 apr 1869, Zuidland (Leeftijd 52 jaar) | |
Huwelijk | 30 apr 1836 | Zuidland [3] |
|
||
Gezins-ID | F541 | Gezinsblad | Familiekaart |
Gezin | Bastiaantje Visser, geb. Zuid-Beijerland ovl. 16 okt 1899, Zuid-Beijerland | |||||||||||||||
Huwelijk | 10 mei 1878 | Zuid-Beijerland [4] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kinderen |
|
|||||||||||||||
Gezins-ID | F3663 | Gezinsblad | Familiekaart | ||||||||||||||
Laatst gewijzigd op | 12 mrt 2018 |
Krantenartikelen | Zuidlander pleit voor tramverbinding Rotterdam-Hellevoetsluis (1881) Deze Zuidlander (A.Z., vermoedelijk Abraham Zoeteman) had wellicht goed geinformeerde bronnen of gewoon een vooruitziende blik, aangezien de tramlaan er later daadwerkelijk is gekomen. STOOMTRAM ? PAARDENTRAM ? of geen TRAM ? Van bijna alle plaatsen in Nederland , lezen wij in de laatste dagen , in de Dag- en Weekbladen , en zelfs tot vervelens toe , omtrent het ontwerpen van allen mogelijken en onmogelijke tramlijnen voor Stoom- en Paardenspoor . Doch — zoo verre de herinnering strekt is nog van sreen Tramverbinding ( met stoom of mtt paarden ) gelezen welke ontworpen zoude zijn , van af de overzijde der rivier te Rotterdam , met het doel om over de tusschenliggende dorpen te loopen tot Hellevoetsluis . En toch was juist dit ontwerp er een dat levens vatbaarheid bezit , omdat Hellevoetsluis de eerste aanlegplaats is voor vele zeestoombooten en grooten schepen , die door het kanaal van Voorne naar Rotterdam komen en er alzoo een zeer druk verkeer tusschen laatstgenoemden stad en Hellevoetsluis , dagelijks plaats heeft . Door aanleg van een Tramway over de dorpen die van af de overzijde der rivier, de verbinding met Hellevoetsluis kon geven, zou naar het inzien van schrijver dezes een goede bron van inkomsten geopend worden en ook in eene groote behoefte, vooral met het winter-saizoen worden voorzien . Er zoude een gemakkelijker middel van verbinding ontstaan om naar en van Hellevoetsluis te komen ook met het oog op de Rijksveerboot op Middelharnis en Stellendam zou het aanleggen van deze lijn , in lange niet van belang ontbloot zijn . Men kon de overtocht te Spijkenisse , hetzij per eenvoudige overvaart of anders door overbrugging trachten te verkrijgen , wat geene onoverkomelijke bezwaren kon in hebben . Mochten er echter technische bezwaren zijn , dan zijn er wel middelen voor om die op te ruimen of te verminderen . Het hoofddoel van dit schrijven is alleen , om het groote gewicht van deze lijn onder de aandacht van het lezend publiek te brengen en aanleiding te geven tot bedenkingen en oplossing van eventueele bezwaren en daardoor spoedig te kunnen verkrijgen ; hetzij — Stoom - of Paarden-Tramway van Hotterdam naar Hellevoetsluis in verbinding met Flakkee en zulks vice versa . Dat dit spoedig moge plaats hebben is de wensch van den schrijver , in het welbegrepen belang van alle tusschenliggende dorpen . A—Z . Zuidland , den 16 Juli 1881 | |
Notarisverkoop bouw- en weiland te Groot Zuidoord en Bergroe van A. Zoeteman (1888) |
Bronnen |
|
Historische Vereniging Zuytlant
Zuidland Ons Dorp (Teun Kweekel)
Molen De Arend
Oude foto's, verhalen en andere documentatie zijn onmisbaar in het behouden van het Zuidlands genealogisch erfgoed. Neem contact op en help ons het Zuidland van vroeger te reconstrueren en te behouden voor de toekomst.